URUCHOMIENIE TELEFONU ALARMOWEGO "112"
Treść
Uruchomienie telefonu alarmowego numer „112” .
1. Numer alarmowy „112” będzie funkcjonował od września b.r. w siedzibie KP PSP w Oświęcimiu.
2. Numer alarmowy „112” powinien być wykorzystywany przede wszystkim w przypadku, kiedy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze 3 aktualnych numerów ratunkowych, czyli: Pogotowie- 999, Straż Pożarna- 998, Policja- 997, tj. kiedy nie wiemy, którą z tych służb powiadomić w konkretnej sytuacji. Jest to również numer przeznaczony zwłaszcza dla cudzoziemców, nie znających ww. numerów ratunkowych.
3. Pomimo uruchomienia numeru „112” dalej funkcjonować będą „stare” numery ratunkowe, z których w dalszym ciągu zaleca się korzystać. Zapobiegnie to lawinowemu przyrostowi zgłoszeń pod numerem 112, który niewątpliwie nastąpi, gdyż dyspozytor punktu alarmowego „112” będzie musiał przyjąć zgłoszenia kierowane wcześniej pod trzy numery ratunkowe do różnych służb. Powyższe, mimo przewidywanego wzmocnienia obsady punktu alarmowego „112” może powodować istotne trudności i opóźnić alarmowanie właściwej służby ratowniczej stosownie do zgłoszonego zagrożenia- przynajmniej w początkowym okresie funkcjonowania numeru 112.
4. Numer alarmowy „112” jest oczywiście bezpłatny. Należy przyjąć, że w istotny sposób zwiększeniu ulegnie ilość połączeń z tym numerem, chociażby ze względu na to, że ludzie ciekawi nowości będą chcieli sprawdzić skuteczność działania numeru „112”, co spowodować może trudności w przekazywaniu prawdziwych informacji o zdarzeniach. Należy zatem apelować do społeczeństwa o zaniechanie takich praktyk.
5. Punkty alarmowe „112” wyposażone będą w rejestratory rozmów, służące do gromadzenia informacji oraz identyfikacji złośliwych i fałszywych zgłoszeń.
6. Obsada osobowa punktu alarmowego „112” przeszkolona będzie w ramach unijnego programu, adresowanego do tej grupy pracowników w zakresie przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach w językach obcych. Należy przy tym dodać, że w krajach UE, które numer „112” wprowadziły wiele lat temu, kontaktować się z nim można wyłącznie w języku danego kraju.
7. Przekazując informacje o zdarzeniu należy podać przede wszystkim:
rodzaj zdarzenia (np. pożar, zadymienie, wypadek komunikacyjny itp.)
czy są osoby poszkodowane wymagające pomocy medycznej oraz ich ilość
miejsce zdarzenia (adres)
swoje personalia i numer telefonu z którego się dzwoni.
Po podaniu powyższych informacji należy poczekać na przyjęcie zgłoszenia przez dyspozytora.
Z poważaniem:
KOMENDANT POWIATOWY
Państwowej Straży Pożarnej
w Oświęcimiu
Autor: MF